Los Angeles

Nej, nu orkar jag inte med erat kött längre!  Så nu har jag tagit mig i kragen och försökt skriva lite. Av de jag kommer ihåg av LA resan.


Klockan pep vid tre tiden på natten och då var det dags att göra sig i ordning för att komma hyfsat i tid till Los Angeles. Från början var tanken att jag skulle åka torsdag kväll men efter en hel vecka full med både det ena och de andra är man ganska trött. Men som sagt, vid tjugo över tre satt jag i bilen på fredag morgon och var på väg mot Las Vegas. Efter cirka tre timmars körning tvärnitar lastbilen framför och självklart lyckas jag också stanna då bilens Safty System trampar i botten.  

Efter en timmes väntande (då jag sett ambulanser, brandkåren och polisen köra förbi i diket) beger jag mig för att se vad det är som har hänt.  Ungefär 10 bilar framför ser jag en brinnande lastbil i höger körfält.  Det visar sig att på väggrenen hade en lastbil parkerat men glömt att stänga av bak belysningen.  En bakomvarande lastbilen tror att den lastbilen kör på vägen och bestämmer sig att ligga i samma fil. Han kommer i 122 km/h, vilket de flesta lastbilarna kör i, och flyttar både honom och lastbilen som stod där ett antal tjugo meter.



Finn två lastbilar?


Det visar sig att detta skulle ta runt sex timmar att fixa men eftersom jag inte kunde slösa bort den tiden gjorde jag en U-sväng mitt på motorvägen genom att köra över ett litet dike som finns mellan vägarna. Hittar sedan en mindre väg (grusväg) som följer den tidigare motorvägen.  



Motorvägar i LA, bara fem fillig många är sju filiga.

Jag kommer fram runt 11 tiden till Los Angeles och jag börjar med att leta hotel / hostel. Råkar hitta ett hostel som jag bokar in mig på för natt. Beger mig sedan runt i Los Angeles för att se mig omkring. När natten kommer chekar jag in på hostel:et och självklart sover jag med sju norrmän. Mycket trevliga typer.

På lördagen beger jag mig vid nio tiden till Universal Studios. Vid 10 är jag framme och står i den oändligt långa kön. Självklart försöker jag vara social och börjar prata med personerna som är bakom. En mamma och en pappa samt två "små" barn.  Vid bekantar oss med varandra i kön och eftersom jag praktiserar på Volvo och kommer från Sverige tycker hans pappa det är mycket intressant att prata med mig eftersom han även tänkt köpa en XC60.
 


Universal Studios


Universal Studios, En av "Elfte September" filmerna spelades in här  :D

Klockan har blivit nio på kvällen och det är dags att leta bostad inför natten. Beger mig till parkeringshuset tillsammans med familjen som jag varit med hela dagen och eftersom min som deras stod i parkeringshuset så kunde jag ju gå med dem. Det visar sig dock att det finns ungefär fem parkeringshus och självklart hade jag ingen aning om att det fanns flera. Efter en timmes letande hittar jag bilen och äntligen kan jag andas ut. Ringe till samma hostel som jag bodde natten innan eftersom jag inte orkar leta efter något nytt men som vanligt skall något hända och det visar sig att det är fult. Han ger mig efter min desperata pratstund ett telefonnummer till ett annat hostel som ligger längre upp på samma gata. Jag kommer i kontakt med det hostel:et men eftersom jag inte vart i staden tidigare kan jag inget om gator och självklart hittar inte GPS:en hostel:et. En timme efter att jag landat på gatan och efter tio ringningar till Hostelet om vart det skulle kunna befinna sig hittar jag det tillslut. Eller kanske inte, hittar i alle fall ett Hostel som verkar ligga ungefär där hon påpekade men där satt en person med en annan röst så förmodligen var det ett annat.  Men men, jag kunde sova.


På söndagen piper klockan vid nio tiden men råkar stänga av den så jag vaknar vid tio. Då var det dags att skynda sig för att inte slösa bort hela dagen. Pratar med personalen på hotellet och hon ger mig en adress till en "Autlett" som skulle sälja biliga saker. Jag beger mig dit för att köpa kläder men det visar sig, om jag hittat rätt ställe, att det är en sorts bakgata där de flesta personerna verkar grymt skumma. Stannar ändå till för att titta in i affären men eftersom den lukar skunk beger jag mig till bilen igen för att åka där ifrån.  


Som planerat var detta på vägen till Disneyland så därifrån tog det kanske två timmar till att jag stod i kön för att köpa biljett. När jag kom fram till kassan frågade kassören om jag ville ha "one park" eller "djuper parker".  Eftersom jag befann mig i Disneyland sa jag "bara den här parken".  Fick en biljett till Disneyland och jag begav mig till nästa ställe där man skulle visa biljetten. Jag såg stora bergodalbanor och begav mig till sen kassan men som alltid visade det sig att det var en egen park och min gällde ju bara på Disneyland så fick vända och gå in där alla små barn gick in. Men de var inte fel :D


Inte dåliga blommor :D


:D :D :D :D


Det kändes inger verkligt :D

På måndagen vaknade jag vid 11 tiden på ett tredje hosel som än så länge var det bästa jag testat. Men även svårare att hitta än de andra två. Började dagen med att ta på badbyxorna och springa ut i det "varma" vattnet. Eftersom jag skulle jobba dagen efter var det dags att bege sig hemåt men först måste man ju besöka Beverly Hills. Stannade till där ett tag innan jag körde vidare hemåt.



Stranden :D


Tycks om detta namnet? Tänk om våra affärer i Göteborg skulle exempelvis heta "Avenyns BMW".    :P

Bil fakta:

Resan hem tog fem timmar och femtio minuter. Genomsnittliga hastigheten jag haft när jag kört var 72 km/timmen och från att jag startade från lägenheten tills att jag var hemma igen hade jag kört 1609,9 km. Om man räknar lite på detta har jag kört 22,23 timmar under resan. Det vill säga att under min resa var körtid 34,6 procent.  Som ni kan förstå är LA väldigt stort och sakerna ligger inte bredvid varandra.


Kommentarer
Postat av: Lurige Greta

Helt gal1!!

2009-04-25 @ 13:19:17
Postat av: Fabian

Coolt!

2009-04-26 @ 01:08:20
Postat av: Anonym

det är den stranden dom spelar in beverly hills 90210 på va? :D:D

2009-04-26 @ 16:27:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0