Informationsdagen

För att komma in i dygnsrytmen tvingade jag mig vara uppe ända till 7 på kvällen, 3 svensk tid. Vaknade inte då förrän klockan pipit i 20 minuter, det vill säga 20 över 6. Eftersom jag skulle vara utanför lägenheten senast 6:40 blev det brottom.

Första arbetsdagen började med nya kläder och nytt skåp. För att sedan komma in i Volvo tänket, det vill säga "Säkerhet" fotsatte dagen med information. Jag träffade även de flesta arbetarna och alla, verkligen alla, var hur trevliga som helst. Jag kände/känner mig verkligen som en hedersgäst. För att få lite varierande arbetsuppgifter varvades information angående säkerheten på Volvo med en rundtur på Volvos testbarn. För att jag själv skall kunna transportera mig fram och tillbaka till jobbet men även kanske kunna se staden kommer jag få låna en bil. För att jag inte skall köra som en biltjuv, då risken för en kollision är otrolig här i USA, fick jag även göra en liten "uppkörning". Trafiken här fungerar inte riktigt som i Sverige. Den största skillnaden är att man här på sin 16 års dag kan betala 30 dollar för att göra ett prov och en uppkörning. Varje omprov kostar sedan 10 dollar styck. Jämför detta med Sverige där det är vanligt att man tar runt 20 lektioner sedan teoriprov för sist en uppkörning, ett pris på cirka 1500 dollar. Jag tog dock 5 körlektioner, ett teori prov och dessvärre två uppkörningar. Jag kan inte säga att de kör mer galet men tänk dig en tjej, runt 18 år, som ligger i höger filen och kommer på att hon skall till väster i nästa korsning. Vägarna är 4 filiga och samtidigt som hon skall byta fil sitter hon med sminket i ena handen, kaffet i den andra för att även i den tredje prata i telefon. Hur många gånger hinner man då kolla i döda vinkeln och sedan blinka?




Att svänga höger i rödlyssnade korsning är helt tillåtet så länge man inte krockar med kommande bil. Mitt favoritverktyg, tutan på bilen, är inget bra verktyg här då alla i USA får bära pistol om den syns för allmänheten. Tänk om man råkar göra någon riktigt irriterad av sitt tutande och får fram medborgarens ilska! Då kan man vara helt körd!!   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0