Göteborg - Köpenhamn - Chicago - Phoenix "Economy Class"

Resan började på landvetter. Kom dit cirka 2 timmar före avresa för att vara helt säker på att jag inte skulle kunna komma för sent. Efter att jag checkat in bagaget blev det lite sallad som vi hade köpt på vägen. När de var klart var det dags att hitta någon bok som jag skulle kunna läsa under flygresan. Eftersom landvetter är så grymt stort finns det bara en bokaffär öppen och vem träffar man inte på vägen dit om inte Emelie, Aron, Therese och Oscar (Belgien Gänget). Deras första plan hade blivit inställt och nu var de på väg för att skaffa ett nytt. Då jag inte ville missa mitt plan blev det nästan första boken jag hittade och sedan raka vägen till gaten. Planet var i perfekt tid med självklart kom jag en och en halv timme för tidigt.
Min gate på landvetter,

 

Flyget gick mycket snabbt, tror faktiskt det bara han komma till maxhöjd innan det var dags att sänka farten för att göra sig klar för landning. Klockan började närma sig 14:30 och min mage började bli hungrig. Tänkte gå förbi en affär och köpa lite vingummin, som jag alltid äter på flyg, för att mätta hungern lite innan maten på planet. Dock hörde jag rop från högtalarna att nu var det dags för incheckning till Chicago så för att vara säker på att inte missa det halvsprang jag genom hela flygplatsen. När jag kom fram till gaten var det cirka 20 minuters kö. Precis innan gaten såg jag att alla amerikanarna skrev en kontaktpersonslapp, så flygplanet vet vem de skall kontakta vid eventuella olyckor, som de skulle lämna till gaten personalen. Började leta fram kontaktlistor som jag hade med mig och lyckades skriva ner. Lämnade biljett, pass och kontaktpappret till dem men eftersom jag inte var amerikansk medborgare lämnade hon tillbaka kontaktlistan. Kändes som om jag var lite sämre än amerikanarna då. Att de inte bryr sig om oss andra? Hon tog dock biljetten men vid när hon läste in biljetten lös det rött och det visade sig att jag var tugen att först få en plats innan jag kunde checka in. Hon pekade mot en annan kö som jag glatt traskade bort till. När jag fått en plats var det bara att ställa sig i den kön för incheckning som jag redan stått i för att tillsist kunna checka in.

Touch Screen skärm på alal ryggstöd



Efter att jag gått in på planet och suttit där i cirka en timme, 16:00, (då planet skulle ha lyft) roppar kaptenen "All pessengers must leave the flyght. We have problem." Alla 300 passagerare och lämnar planet och går ut för att sätta sig i väntrummet. Efter ungefär en timme kommer de ut med vatten och festis.


Vi har då fortfarande inte fått någon information om vad som är fel men utanför planet står poliser och två specialvakter med mask och var sin hund som är på väg in i planet. Två timmar senare berättar kapten att alla måste ännu en gång gå in genom tullen för att verkligen se till så att ingen har med sig några sprängmedel eller vapen. En timma senare sitter vi äntligen på planet och enligt kaptenen hade de fått ett hot från en påstigande passagerare att något kommer hända. Enligt USA:s reglar måste därför alla utrymmas och kollas för att vara säker på att inget sådant kan förekomma. Anledningen till att just detta hände med vårat plan är inte säkert men närjag pratade med närliggande passagerare berättad de att Danmarks kronprins från början var med på planet.    


Danska kronprinsen

18:00 (tänkt tid 15:35), 3 timmar och 30 minuter försenat lämnar de marken på Köpenhamn. Min mage är då fruktsansvärt hungrig eftersom jag fortfarande inte fått något i magen, de var ju 4 timmar sedan jag tänkte köpa vingummi.

På planet fick jag en lapp som alla som kommer till USA måste fylla i för att vara godkända vid ankomst. Då jag var svensk fick jag ingen Engelsk skriven lapp utan en Dansk. Min danska är ju hur bra som helst, eller inte. Som tur var satt en dansk bredvid mig som fick översätta vissa saker från danska till engelska så jag skulle kunna förstå. Så utan hans hjälp hade det blivit lite jobbigt.

Nio och en halv timma senare efter en ganska rolig men nervös flygning (då jag vet att jag "bara" har 6 timmar i Chikago för att hitta rätt flyg till Phoenix) visar det sig att planer landar 5 och en halv timme för sent, 3:35 svensk tid. Alla flyg som skulle stämma överäns har åkt och självklart hinner jag inte checka in mitt baggage till nästa flyg. Det jag från början var nervös över, alltså passkontrollen i Chicago går ganska bra men självklart frågar hon om jag har något "bevis" på att jag skall stanna där i nio veckor, alltså om jag har något brev eller liknande. Får järnsläpp och jag känner mig hjälplös men efter jag tagit fram alla papper hittar jag flygbiljetten hem. Visar den och allt är okej.
 

Som sagt var planet försenat men detta verkar vara en vanlig företeelse, i alle fall enlig de personerna jag frågade, och inom bara 1 timme står jag utanför Hiltons Hotel med en övernattningsbiljett och en ny flygbiljett som skall ta mig till Phoenix klockan 7 på morgonen dagen därpå. Ställer mig i incheckningskön och efter cirka en halvtimme visar det sig att jag står i den kön för de "finare" folket. Får då byta kö och ställa mig i en längre där de "fattiga" folket får stå.

Klockan 6:00 svensk tid och 12:00 USA tid kommer jag äntligen in på hotellrummet. Här lägger jag av mig väskorna för att sedan bege mig till Hiltons restaurang. En mycket fin och inte allt för dyr middag då man i övernattningsbiljetten får 20 dollar att äta för.
Sjukt gött. Kändes dock lite konstigt att man åt typ chips till "lunch"


Klockan 7:30 svensk tid och 1:30 USA tid lägger jag mig för att sova för första gången. Då det bara är 2 och en halv timme kvar innan jag måste lämna rummet för att hinna till planet bestämmer jag mig för att ställa så många klockor som möjligt för att inte kunna försova mig. Börjar med att ringa telefonväckning, sedan ställer en väckarklocka som står bredvid sängen för att tillsist även sätta mobilen på ringning och skicka ett sms till mina föräldrar att de skall ringa mig vid 10 svensk tid (4.00 USA tid).

Mitt Hotelrum på Hilton


TV:n   


Lite Duch saker :D     


Sjukt behövligt efter en lååång dag     

 
De här är inte fel <3       


Gött de hade vart att sova en stund nu efter 20 timmars full koncentration      



Är för rädd att jag skall försova mig för att missa planet så det blir en sömnlös natt. Går upp när första klockan låter och gör i ordning mig för att åka. På flygbiljetten stod det längst upp Station 5 med tåget eftersom Hilton ligger på station 2. (Alla stationer tillsammans är Chicagos flygplats). När jag kommer fram frågar jag en i personalen om incheckningen. Hon bara blänger på mig precis som om jag inte vet något och förklarar att jag skall åka med flygbolaget AA vilket betyder att jag skall åka från station 3. Åker tillbaka med tåget och allt fungerar för en gång skull som det skall.

Unto, verkstadschef på testbarnan i AZ, kom till flygplatsen och körde mig till min lägenhet! (Passerade också affären på vägen eftersom klockan nu redan var 11.)

Tycks om min "Economy Class" resa?


Kommentarer
Postat av: Sebastian Rhodin

Härligt att du får med så mycket information.. Skriv lika noga under hela perioden...



Segt med alla planens problem...

Simma lugnt!

MVH/

Sebbe

2009-03-22 @ 21:53:37
URL: http://hemsidelös.just.nu
Postat av: Anonym

Härligt. Fler än oss som haft lite problem. Schtekigare än oss ändå :)

2009-03-22 @ 21:55:44
Postat av: Thess

Jobbigt med lång flygresa men skönt att vara framme kan jag tänka:) hoppas att allt blir bra och att du har det trevligt som vi i Belgien har:)

2009-03-22 @ 22:14:03
Postat av: Emelie Bjerke

Hej!



Vilken galen resa, inte konstigt att du inte kunde sova. Men idag ska du upp och jobba va?



kram Emelie





2009-03-23 @ 09:29:47
Postat av: Andreas

Hej, kul att resan gick bra till sist. Hoppas du får det roligt där nere, är nog en bra upplevelse att ha med sig senare i livet. Ta vara på det :).

Ciao.

2009-03-23 @ 18:17:19
Postat av: adam

kul läsning men du stavar som en kratta >_<

2009-03-25 @ 13:47:11
Postat av: statbjerke

Tjenare! Vill verkligen tacka för alla trevliga komentarer. Fortsätt så! :) Med tanke på stavningen kan jag bara försvara mig genom att säga att Word kan inte stava rätt i vissa situationer :P Sorry :D

2009-03-26 @ 05:39:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0